woensdag 27 november 2013

Evalueren


Evalueren. Lijkt toch heel duidelijk en simpel op het eerste gezicht, niet? Maar zoals ik geleerd heb in deze les komt hier veel meer bij kijken.
 
Bij evalueren denk ik aan punten geven, op het einde van een geheel, de testen en permanent. Dit mogen we zeker niet ui het oog verliezen. Veel belangrijker bij sommige leerlingen is de groei die ze doormaken. Dit gaat ook de leerling zelf stimuleren om door te gaan. Eveneens zijn de testen ook belangrijk. Directie, ouders willen weten waar de leerlingen staan. Persoonlijk vind ik dit minder goed. En zwakkere leerling die na een lange, vermoeiende weg middelmatig presteert is in het proces gezien heel goed. De weg die leerlingen hebben afgelegd moet zeker ergens opgenomen worden. Daarom vind ik het belangrijk dat er ook punten staan op attitudes en vaardigheden.
Wat ik vandaag ook geleerd heb is dat evalueren en rapporteren niet stopt bij een punt geven.  Natuurlijk volgt hier achter remediĆ«ring, extra hulp, moeilijke oefeningen aanbieden, …
 
Ook over duurzame ontwikkeling is mijn kennis bijgeschaafd. Hierbij denk ik aan de aarde helpen zodat later onze kinderen en leerlingen er ook nog veel aan hebben. Om dit in lessen te integreren vind ik eigenlijk wel moeilijk, ook bij het hoekenwerk over techniek. Want in het hoekenwerk over techniek past dit helemaal.
In onze ogen lijkt het logisch dat je dit in het achterhoofd houdt maar bij kinderen is dit niet evident. Daarom hebben we dit ook in ons hoekenwerk gestoken. Hoe kunnen wij de wereld met kleine stapjes helpen en wat kunnen we hiermee doen in de toekomst. Bij het toilet is dit ook niet zo evident maar je kan het wel degelijk gebruiken. Zo bijvoorbeeld om het toilet van de toekomst te ontwerpen die duurzaam is.

Dat is onze slogan voor het hoekenwerk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten