Vandaag, brak na bloed, zweet en tranen, het moment van de
waarheid aan. Het presenteren van de techniekhoek. We waren goed voorbereid en
alles verliep zoals gepland.
Voor dit hoekenwerk hadden we zes hoeken gekozen die ik hier
nog eens op een rijtje zet:
§
Hoek 1: Poep vegen doorheen de eeuwen. Hier
kregen de leerlingen een tekst waarmee ze nadien het juiste ‘poepveegmiddel’ bij
de juiste periode moesten kleven. (= tijd)
§
Hoek
2: Strontjes overal ter wereld. In deze hoek kreeg elk groepje een apart
werkblaadje om in te vullen. Nadien mochten ze de juiste plaats van het
werkblad op de kaart aanduiden. (=ruimte)
§
Hoek 3: hoe zwemt het kakje door de WC? Hier kregen
de leerlingen een animatiefilmpje te zien waarover nadien een quiz met
klikoefening kwam. (= techniek)
§
Hoek 4: voedsel doorheen het lichaam. In
deze hoek mogen de leerlingen een kwartet spelen over de spijsvertering. (=
natuur)
§
Hoek 5: van mond tot stront. Hier mochten de
leerlingen de peristaltische beweging ontdekken. Ze deden dit aan de hand van
koekjes malen en ze door een darm laten schuiven tot in de WC. (= natuur)
§
Hoek 6: Hoe wordt water gezuiverd? De leerlingen
moesten vuil water door het waterzuiveringssysteem halen en zo ‘proper’ water
te krijgen.
Is dit nu gelukt?
Wel, ik ben tevreden. Het technisch systeem van de matrix
was duidelijk aanwezig. Het begrijpen zat in hoek 2, de soorten toiletten in de
wereld, het hanteren bij het water zuiveren en het duiden bij het toiletpapier
doorheen de tijd. Het technisch proces was niet heel duidelijk merkbaar maar de
materialen wel. De leerlingen werden ondersteund door een tijdlijn,
wereldkaart, waterzuiveringsmateriaal en filmpjes.
Ook keuzes kwamen aan bod. We kozen ervoor om de waterzuivering
in verschillende stappen te laten zien, om verder naar de wereld te kijken dan
alleen BelgiĆ« of Europa, …
We hebben hier inderdaad leuke, grappige en absurde
informatie tegen. Dit heeft mijn beeld over het toilet verandert en ik ben tot
de conclusie gekomen dat leerkrachten niet tussen de lijntjes moeten blijven!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten