zaterdag 28 september 2013

Educatief aanbod

Educatief aanbod, educatieve uitgave. Wat in hemelsnaam moet ik mij daar bij voorstellen? Nu dat ik het weet, ben ik heel blij dat ik het weet.

Om een educatieve uitgave te zoeken leek het mij heel gemakkelijk en evident om naar Google te gaan en in te typen: educatieve uitgave. Uiteraard heeft bijna elke uitgeverij wel zo een uitgave ne bleek ik geen stap verder te zijn. Bij het trefwoord ‘educatief aanbod’ kreeg ik concretere zoekresultaten. In dieper onderzoek, door verschillende linken te openen, kwam ik tot de conclusie dat musea, organisaties allemaal wel een speciaal aanbod hadden voor scholen. Zo dacht ik bijvoorbeeld aan de boekenbeurs, jeugdboekenweek en ik ging ik even verder nadenken. Ik kwam uit bij WWF.

De ecologische voetafdruk: voetzoekers junior, is de titel van het aanbod dat ik heb gevonden. Deze kit bestaat uit allerlei activiteiten rond de ecologische voetafdruk. De website trok mijn aandacht maar ook wat je er allemaal mee kunt doen. Het kit bestaat vooral uit educatieve spelletjes maar ook uit werkblaadjes. Ik heb verschillende documenten open gedaan en heel het thema sprak me aan. Alles is heel mooi verzorgd, bij de leefwereld van kinderen en echt interessant. Er is een inleiding verhaal over de voetafdruk, informatie erover en wat de leerlingen er tegen kunnen doen. Je ziet dus duidelijk het proces inleiding, wat en oplossingen. Deze spelen zich af op klein en groter niveau. Om af te sluiten zijn er enkele spelletjes om te reflecteren.
Wat ik hier goed aan vind, is dat alles zich opbouwt. Eerst een inleiding, dan wat informatie geven en er nadien mee aan de slag te gaan. Het is misschien niet iets wat kinderen interessant vinden maar door een leuke inkleding kan dit tot een leuke lessenreeks uitmonden.

Wat betreft de visie van W.O. zit dit hier wel goed. Men vertrekt vanuit een thema en gaat daar alle kanten mee op. Met andere woorden multi-perspectief: de leerlingen moete neen brief schrijven, een rekenblaadje maken, … Het aanbod laat de leerlingen zelf uitzoeken wat hun voetafdruk is, zelf een brief schrijven, ze werken dus initiatief nemend en actief. Men varieert eveneens met werkvormen: spelletjes, werkblaadjes, schrijven en dit allemaal met de interesses van de leerlingen in het achterhoofd.
link: http://www.wwf.be/nl/scholen/educatief-aanbod-basisonderwijs/ecologische-voetafdruk/voetzoekers-junior/787_20


Geen opmerkingen:

Een reactie posten