zondag 29 september 2013

SWOT- analyse























Uitleg bij mijn SWOT
Al praktisch heel mijn leven zou ik graag leerkracht willen worden. Daarom ben ik ook heel gemotiveerd en laat dit dan ook zien in mijn lespraktijk. Ik ben heel uitbundig maar af en toe laat ik mijn Antwerpse klanken dan boven komen. Ik weet perfect hoe ik algemeen Nederlands moet praten. Als ik dan lesgeef en er komen een paar Antwerpse woorden in denk ik steeds bij mezelf, potverdorie nu doe ik het weer! Zeker als het dan gaat over ‘kwart na’ bij de klok of ‘kalenders’. Enkele vrienden doen dit bijna automatisch en af en toe zeggen ze wel eens ‘Cynthia, u taal!’. Ik probeer hier zeker op te letten maar als ze thuis geen AN spreken is dit nogal lastig om steeds aan te denken.
Gestructureerd- organisatie
Gestructureerd ben ik overal in mijn leven. Niet dat alles altijd perfect hetzelfde moet zijn, nee maar ik heb overal een goede opbouw. Dit ook in mijn lessen. Bij een les over tijd had ik een leuk inleidend filmpje, nadien konden de leerlingen een tijdlijn maken, het bordschema werd goed opgebouwd. Daarmee dacht ik dat ok organisatorisch ook goed zat maar dat was minder goed. Bij en les over kalanders vroeg ik alle leerlingen rond één eiland en dit was complete chaos. Ik heb ook verschillende keren gevraagd voor stilte, dat leerlingen eens oplette en daardoor stond ik af en toe op het randje mijn geduld te verliezen. Om dit zeker nooit meer te laten gebeuren moet dit perfect genoteerd staan in mijn lesvoorbereiding en gaat dit zeker een aandachtspunt worden.
Leefwereld – activeren- visueel

Het kleine probleempunt bij organisatie is zeker geen drempel om af te wisselen in werkvormen. Ik vind het belangrijk dat ook de leerlingen gemotiveerd blijven. Dit doe ik dan door aan te sluiten bij hun leefwereld door kalenders mee te nemen over dieren of met een filmpje van Winnie De Pooh. Door altijd veel materiaal bij te hebben, werk ik heel visueel wat de leerlingen eerst en vooral ‘kei tof’ vinden en ze leren hier ook beter uit. Het materiaal ligt niet alleen in de klas op een hoopje, nee de leerlingen werken hier ook mee. Ze elk moment aan het werk zetten en zelf laten ontdekken hoe alles in zijn werk zit, werkt motiverender. Ze zijn dan ook steeds actief aan het werk.

Al bij al vind ik mezelf geen slechte leerkracht. Ik weet dat er op alle vlakken nog verbetering mogelijk en daar ga ik extra op letten dit jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten