Omdat een blog maken op zich al iets heel nieuws is voor
mij, zal ik hierin ook al vele veranderingen ontdekken. De blog is iets
persoonlijks, maar het moet toch W.O.- gerelateerd zijn. Wat is voor mij de
perfecte combinatie tussen mijn persoonlijkheid en het gebied W.O.? Wel, ik
denk dat deze blog- homepage er wel goed uit ziet.
Dus, wat hebben we al geleerd vandaag:
·
Punt 1: dankzij de leerkracht W.O. kan ik een
blog maken
·
Punt 2: er bestaat zoiets als een mix tussen
jouw persoonlijkheid en die van het onderwijs (hier: W.O.)· Punt 3: ik heb de kriebels van het bloggen nu al te pakken!
W.O. is niet altijd mijn favoriete vak geweest, maar het
leren op zich wel. Nu we gisteren de vraag kregen wat is jouw visie op het
onderwijs was dit een makkie: leerlingen moeten actief zijn, je moet ze
boeien,… maar wat is er ni zo speciaal aan de visie specifiek op
wereldoriƫntatie? Die vraag leek mij heel moeilijk. Uiteindelijk kwam ik uit op
concreet/ aanschouwelijk, leerlingeninitiatief en actief.
Nadien hebben we overlegd in kleine groepjes en daarna heeft
heel de klas hun bevinden bij elkaar gegooid. hier kwamen we uit op een mooie opsomming: basisinzichten, leerlijnen,... allemaal onderdelen waar ik nog niet aan gedacht heb.
uiteraard weet ik ook dat je moet afwisselen in werkvormen en de leerstof moet rekenen houden met de leefwereld. Doch, vraag ik me af of ik deze elementen in mijn stage heb gestoken. hierbij ben ik gaan denken. En ja, die elementen zaten er deels in.
In de stage vorig jaar moest ik lesgeven over carnaval in het tweede jaar. dit is sowieso al in de leefwereld van kinderen. Maar ik had het er niet alleen over gehad, ik had eveneens een grote verkleedkoffer bij. Hiermee werkte ik dan ook heel aanschouwelijk.
Bij deze heb ik dan mijn eerste leerervaring gehad. Neem niet de handleiding volledig over, neem eens een uitdagender werkblaadje dan 'het konijn'. En bovenal, een andere W.O. visie kan een meerwaarde geven aan de lespraktijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten