Als ik later een eigen klas heb die geïnspecteerd wordt,
weet ik nu al dat ik niet op springen ga staan om het verslag te lezen. Mijn eerste
indruk zegt dat dit een hele saaie tekst is die nochtans heel belangrijk is. Bij het dieper bestuderen is het werkelijk een saaie maar
ook moeilijke tekst. Verschillende paragrafen heb ik meermaals moeten leze
vooraleer ik wist wat ze bedoelen.
Toch heb ik geleerd dat dit verslag doorslaggevend kan zijn
voor een school. Maar volgens mij heeft dit ook gevolgen op mijn eigen
lespraktijk in die school. Hieronder staan een paar elementen die me opvielen:
-
Er is een gezond evenwicht tussen het gebruik
van handleidingen en eigen materiaal. Dit vind ik interessant omdat ik zelf
altijd extra materiaal voor de leerlingen zoek. Een handboek is een goede
houvast voor de les waar ik mezelf ook aan optrek. Doch ben ik van mening dat ander
materiaal de leerlingen een andere motivatie geeft. Voor hen is het ook goed om
eens af te wisselen.
-
Wat me ook opviel was dat er een tekort aanbod
is voor vakoverschrijdende eindtermen. Misschien is het moeilijk om ICT en
leren leren extra te geven in de lessen maar naar mijn mening kan dat worden
geïntegreerd. Ik vind het mijn doel om deze eindtermen extra in de verf te
zetten. Niet dat mijn stageschool een beter inspectieverslag zou krijgen, nee. Ik
ga wel proberen om bijvoorbeeld met de computer leerlingen da landen van de EU
laten oefenen, een filmpje laten zien hoe een kerncentrale werkt, …
-
Een ander minpunt is dat er veel frontaal word
lesgegeven. Waarom laten we de leerlingen geen meester of juf spelen? Ik verander
veel van werkvormen dus dit mag voor mijn klaspraktijk geen probleem zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten